Fra formanden:

I sin kronik ”Den nye kulturpolitiske dagsorden” fra september efterlyste nu forhenværende kulturminister Uffe Elbæk en vidtgående mentalitetsændring i store dele af kulturlivet. Der var - kort fortalt - behov for, at vi blev bedre til at opgradere hinandens digitale kompetencer og fik markedets haltende forretningsmodeller i galop. Lyset for enden af tunnelen var til gengæld til at få øje på, hvis blot man gjorde sig den ulejlighed at skele til musikkens galakser: ”Spotify tilbyder det bedste af den digitale verden, samtidig med at kunstnerne får penge,” påpegede kulturens førstemand.

Den 7. december, dagens efter at Elbæk måtte forlade ministertaburetten, kunne han i ro og mag læse en anden kronik, skrevet af musikeren og komponisten Pernille Bèvort. Heri gør Bèvort i al stilfærdighed opmærksom på, at en cd skal streames 2.687.250 gange, bare for at tjene produktionsomkostningerne hjem.

Man må vel have lov at spørge sig selv, hvor det mere præcist er, at den fede forretning gemmer sig? Og for hvem? For øvrigt viser analyser af Spotify, at selskabet nu har rundet et tab på 59 millioner dollars - om året, altså.

Efter 14 måneder i Uffe Elbæks digitale centrifuge med tilhørende buzzwords som creative networking, vækstteams, bæredygtighed, progressiv modernisering og den evindelige innovation, er det en befrielse at opleve en ny kulturminister tale om kunsten som samfundets kit.

Uffe Elbæk fortjener tak for en finanslov, der efterlod forfatterne uden de store skrammer, og for at have taget fat i biblioteksafgiften for ebøger. Marianne Jelved skal til gengæld have tak for at være Marianne Jelved. De kommende måneder vil vise, om hun formår at spæde sin respekt for kunsten op med den teknologiske udvikling, for naturligvis står den ikke stille. Forskellen er forhåbentlig, at mens Elbæk anså det for at være et spørgsmål om enten-eller, vil Jelved vise sig som en inkarnation af det radikale både-og.

 

Glædelig jul & godt nytår til alle!

 

Inge Lise Hornemann

Formand