For et par uger siden bad en række bestsellerforfattere deres forlag om at trække deres titler fra eReolen - Folkebibliotekernes ebogs-platform. Det forstår vi godt, for eReolen er på mange måder en giftig ting for det gryende ebogsmarked. De ulemper, der er forbundet med lån af fysiske bøger på biblioteket, findes ikke. Man skal ikke ud ad døren med risiko for at gå forgæves, man får ikke en grimt indbundet eller slidt udgave i hånden, man får ingen bøder, når man forlægger bogen eller afleverer for sent. Der er så forskellige begrænsninger på det antal, man må låne - varierende fra kommune til kommune - men det tilbud, låneren får fra eReolen, er fuldt på højde med det, læseren skal hoste op med penge for hos en af de kommercielle udbydere.

Problemet er selvfølgelig, at eReolen også har positive sider. Nogle forfattere har via eReolen nået læsere, de ellers ville have haft sværere ved at nå - og eReolen har været med til at give litteraturen fodfæste på medier og devices, der har bemægtiget sig mere og mere af læsernes tid. Og hensygnende backlistetitler har fået nye læsere. Og så videre. Men der er nødt til at være en balance. Hvis eReolen og et kommercielt ebogsmarked skal fungere side om side (og det er vi som forfattere absolut bedst tjent med), må der flere begrænsninger ind hos eReolen.

Så til noget ganske andet - og forhåbentlig entydigt positivt. Vi har fået kontakt til kulturjournalist Ole Blegvad (tidligere TV-avisen på DR) og den unge, lovende instruktør Emil Falke, som vi har hyret til at lave en række korte bog- og forfatterportrætter, som kan lægges på ens hjemmeside, på YouTube eller lignende. Puljen er i første omgang på 12 portrætter og man kan søge efter først-til-mølle-princippet (Læs nærmere s. 7 i dette nyhedsbrev).

De bedste septemberhilsner
Jan Thielke, formand